Vi behöver din hjälp till Klädbytardagen!

Det är stora förändringar på gång! Utåt sett kommer den enda skillnaden vara att vi har öppet till kl 13 istället för 14. Men för oss som jobbar med Klädbytardagen kommer det att bli annorlunda. Du kan läsa längre ner om förändringarna i rött, men bakgrunden till denna förändring är:

  • Arbetsuppgifterna på passen har förändrats under åren. Passen på torsdagen, fredagen och söndagen har blivit allt lättare medan det fortfarande är tufft att jobba på lördagen. Vi vill försöka fördela om våra resurser så att vi inte är underbemannade på lördagen.

  • Efter kl 13 har vi väldigt få kunder och det känns som att vi kan använda tiden bättre.

  • Med det nya ”Efterköpet” till halva priset kan vi öka försäljningen (av det som inte är rödmärkt) för att minska antalet osålt att hantera efteråt, öka vår förtjänst och öka säljarnas förtjänst. Vi kommer att testa detta de båda Klädbytardagarna 2019 och sedan utvärdera. Om vi inte vill ha kvar ”Efterköpet” kommer vi att återgå till hur det var tidigare, men behålla öppettiden 10-13.

Vi kommer inte att kunna ta hänsyn till önskningar om plats utan bara vilket pass ni önskar. Önskar ni vara på en annan plats får ni själva försöka hitta någon i schemat att byta med. Men om din önskan av plats handlar om att du exempelvis behöver sitta ner när du hjälper till är det helt ok.

Detta behöver vi veta när du anmäler dig (via personal@bytardag.se):

  • Namn och mejladress (givetvis)

  • Om du inte tänker fika på fredagen eller äta på lördagen (om du väljer pass i anslutning till detta), annars räknar vi med att du äter.

  • Specialkost om du kommer att äta på fredagen eller lördagen.

  • Om några barn kommer med så maten beräknas rätt.

  • Om du vill jobba på fredagen, ange vilken tid du kommer (viktigt!).

  • Om du anmäler dig för lördagen under försäljningen kan du gärna nämna om du har erfarenhet av kassan eller lapprivningen .

Mejlen kollas inte dagligen, så ha tålamod om du inte får svar direkt.

För dig som vill hjälpa till finns flera pass att välja på och om man hjälper till minst 3 av dessa pass får man möjlighet att förköpa under 2 timmar redan på fredagskvällen. För varje person som förköper måste 3 pass genomföras. Om exempelvis två personer i en familj förköper måste alltså 6 pass genomföras. Nytt är ”Efterköpet” som du kan läsa mer om under lördagspasset.

Följande pass finns att välja på och det är först till kvarn som gäller på alla:

Pass 1: Torsdagen 28/3 kl 18-20 (Fullt!) Lokalerna i Missionskyrkan och Fröhuset ställs iordning vilket innebär att lyfta bänkar, bord och stolar. Även lite annat förberedelsearbete görs. Notera att du måste kunna hjälpa till med tunga lyft.

Pass 2: Fredagen 29/3 Från kl 14.50 tills vi är färdiga, ca kl 20. Du måste komma absolut senast 16 (ny tid!) för att få räkna detta som ett pass, glöm inte meddela vilken tid du kan komma. Här sorteras alla inlämnade saker. Ca klockan 18 bjuder vi på fika och informerar om helgen.

Pass 3 och 4: Lördagen 30/3 kl 9.30-14 samt 13.30-17.30 Om man genomför hela lördagen 9.30-17.30 kommer detta att räknas som tre pass, eftersom denna dagen är den tuffaste. Här finns olika arbetsuppgifter både bland kunderna och bakom kulisserna. Under förmiddagen byter vi av varandra för en fikapaus.

Kl 13 kommer dörren in att låsas och kassorna stänger 13.30. Under denna tid hjälper alla till med lappklippning och lappsortering. 13.30 samlas vi i Missionskyrkan för information och sen kommer efterköpet att starta. Halva priset på det som inte är rödmärkt. Efterköpet gäller ENBART de som jobbar på lördagen och som har uppfyllt samma krav som för förköpet. Efterköpet varar till 14.00 då man måste betala och kl 14.30 bjuder vi på lunch.

Efter detta ska alla kläder sorteras på nytt och lokalerna ska ställas i ordning. Eftermiddagspasset varar ända till 17.30, om du inte kan stanna tills då får du välja ett annat pass.

Pass 5: Söndagen 31/3 kl 11.30-14.30 ska alla kvitton sorteras och räknas så att alla som sålt kan få sina pengar. Detta är inte svårt och brukar vara en mycket trevlig stund, miniräknare finns att tillgå!

Affischpass (Fullt!) För dig som är noggrann behöver vi också hjälp med att sätta upp våra affischer. Detta pass är för två personer.

Bakpasset (Fullt!) Baka bullar och kakor till fredagens och lördagens fika. Detta pass är för en person.

För dig som vill sälja krävs ett säljnummer. Dessa släpps den 10/3 kl 9.00 på vår hemsida: www.bytardag.se För att kunna anmäla sig som säljare måste man ha en inloggning, så kolla upp detta i god tid.

Vi har även en Facebooksida https://www.facebook.com/kladbytardagen och ett Instagramkonto kladbytardagen, följ oss gärna där.


Klädbytardagen: info@bytardag.se - Teknik: linus@etnolit.se - GDPR